een persoonlijke reactie op RTL’s artikel over MLM


Ik las dit artikel van RTL en bleef achter met een knagend gevoel. Niet omdat ik mezelf of mijn werk herken in wat er staat – maar juist omdat het zo eenzijdig is. Alsof er maar één waarheid bestaat over netwerkmarketing. En die is: fouter dan fout.
Nou, mooi niet dus.
Ik moest gewoon reageren. Niet om je te overtuigen, maar om een ander geluid te laten horen.
Lees mee. Denk zelf. Lach gerust. (En gooi er eventueel een glaasje wijn bij 🍷 – we gaan even zitten voor dit verhaal.)

Klik hier voor het originele RTL-artikel

Wat er wel gezegd wordt – en wat er níet gezegd wordt

Het artikel begint stevig: MLM wordt neergezet als een manier om vrienden onder druk te zetten, te misleiden en uiteindelijk meer geld kwijt te raken dan je verdient.
En dan komt Stella, die zegt:

“Ik besefte ook dat die producten zo prijzig zijn, omdat de verkoper er een commissie aan verdient. En degene boven hen ook weer, enzovoorts. […] Je bent dus eigenlijk dief van je eigen portemonnee als je via MLM bestelt.”

Oké. Fair enough – dat is haar ervaring. Maar ik kan niet anders dan denken: waarom stoppen we hier met denken?
Het is alsof iemand zegt: “Ik heb een keer slechte sushi gegeten, dus alle sushi is kut.”
Nee joh. Misschien heb je gewoon bij een gare tent gegeten. Of had je net pech. Of een allergie. Maar niet alle sushi is rot.

En stel je even voor: ik open een bakkerij. Mijn vrienden kopen brood bij mij. Iedereen blij.
Maar als ik supplementen verkoop, dan… Oei. Dan ben ik ineens “geen echte vriend” meer.
Serieus? Alsof ik zeg: “Hier heb je een broodje, en trouwens: als je dat eet, mag je nooit meer bij iemand anders eten.”
Dat is toch raar? 🤷‍♀️

Mijn ervaring met netwerkmarketing

Ik werk met Beyuna. En ik kan je precies vertellen waarom onze producten duurder zijn:
Hoogwaardige ingrediënten. Geen kinderarbeid. Handmatige verwerking. Geen opvulstoffen. Kleine batches.
Dat kost geld.
En dat mág ook. We betalen ook met liefde €120 voor een fles parfum “omdat het Chanel is” – maar als een ethisch supplement iets kost, dan ineens: “Wat een geldklopperij!”
Please.
En ja, natuurlijk verdient iemand iets als hij een klant aanbrengt. Wist je dat dat bij elk bedrijf zo werkt?
Alleen bij Beyuna heb je maar zes niveaus. Geen eindeloze piramide.
Mensen die meer verdienen, zijn meestal gewoon langer bezig en consistenter. Net als die ene bakker die altijd om 4:00 uur opstaat om z’n deeg te kneden.
Je krijgt niks cadeau. Je bakt je eigen brood. 😉

Victor Lamme – de expert met dubbele standaarden

In het artikel komt Victor Lamme, hoogleraar psychologie en neuromarketing, aan het woord:

“MLM is een manier om je schuldgevoel in te zetten om iets te verkopen.”

Oké Victor. Interessant.
Maar dezelfde Victor zei eerder ook:

“De vrije wil bestaat niet. Onze keuzes worden grotendeels bepaald door onbewuste processen.”
En:
“Goede marketing maakt gebruik van hoe ons brein écht werkt.”

Dus… als een multinational ons onbewuste bespeelt, dan is het “briljante marketing.”
Maar als een particulier iets deelt waar hij in gelooft? Dan is het manipulatie?
Dubbeltje op z’n kant, Victor? 😏

Het voelt alsof je je oma verwijt dat ze koekjes bakt, omdat die ook calorieën bevatten.
Kom op zeg.

Waar zijn de andere verhalen?

Wat me opvalt aan het artikel: het vertelt alleen de kant van mensen die teleurgesteld zijn, geld verloren hebben of spijt hebben van netwerkmarketing.
Maar waar zijn de verhalen van de mensen die wél blij zijn?
Die genieten van hun producten? Die dankzij netwerkmarketing financiële vrijheid hebben opgebouwd?
Of gewoon… een leuke community hebben gevonden?

Het is alsof je een documentaire maakt over honden, maar alleen maar pitbulls laat zien die blaffen.
Oh wacht… 😉🐶

Vertrouwen is persoonlijk, netwerkmarketing draait om vertrouwen

Voor mij draait dit hele verhaal niet om geld, of producten, of verdienmodellen. Het draait om vertrouwen.
Als jij mij niet vertrouwt omdat ik iets verkoop, dan gaat het niet om het product. Dan zit het ergens anders.
En eerlijk? Dat gesprek wil ik wél voeren. Daar zit het echte goud.

Want weet je: ik heb eerder een blog geschreven over precies dit thema. Over hoe alles verdacht wordt zodra er een prijskaartje aan hangt.
Of het nou je kapper is, je tandarts, je schilder of je huisarts. Zodra iemand ergens geld aan verdient, “zal het wel niet kloppen.”

“Je puntjes zijn dood.”
Natuurlijk. Je portemonnee leeft.
“Je remblokken zijn op.”
Ja hoor. Jij ziet dollartekens.
“Ons zuurdesembrood is beter verteerbaar.”
Tuurlijk. En toevallig ook twee euro duurder.

🤦‍♀️

👉 Lees hier die blog nog eens terug: Waarom je nooit moet luisteren naar iemand die er geld aan verdient (zoals… iedereen)

Het is dezelfde reflex die ik in het RTL-artikel terugzie.
En ik blijf erbij: als geld verdienen je enige graadmeter voor vertrouwen is, dan kun je straks zelfs de brandweer niet meer serieus nemen.

Maar hé – denk vooral zelf. Stel vragen. En wees kritisch. Dat mag. Dat moét zelfs. Maar laat niet iemand anders voor jou bepalen wat je mag vertrouwen.

Waarom ik deze blog schrijf

Ik schrijf dit niet om je over te halen.
Ik schrijf dit omdat ik niet hou van bullshit.
Omdat ik geloof in nuance. In vragen stellen. In zelf nadenken.
En omdat ik vind dat je als lezer recht hebt op meer dan één kant van het verhaal.

Ben ik perfect? Nope.
Ben ik oprecht? Absoluut.
Net als een pitbull: misschien niet voor iedereen. Maar als je me kent, weet je dat ik trouw, eerlijk en goudeerlijk ben.

En als je ooit wil praten over netwerkmarketing – of gewoon goeie supplementen – mijn deur staat open.
(En ja, ik heb koffie. En koekjes. Maar geen verkooptrucjes. 😉)

Like & deel
fb-share-icon
Tags:

Geef een reactie