Mail valt zeker onder het kopje Online Marketing maar hoe dan?

We krijgen allemaal weleens mail van bedrijven. De manier waarop verschilt heel erg. Sommige bedrijven gebruiken mail alleen als een persoonlijk communicatiemiddel waarbij de mail door een echt persoon is geschreven en verstuurd. De kans dat je na een reactie weer van hem/haar antwoord krijgt is groot. De type mail zal dan ook persoonlijk zijn, afgestemd op jouw vraag of eerder contact. Wanneer er zaken vastgelegd moeten worden op papier is mail een betere manier dan telefoon. Op deze manier is het ook wel marketing maar niet direct. En dan is er die andere soort mail:

Marketing mail. Dit zijn nieuwsbrieven en geautomatiseerde mails die veelvuldig verstuurd worden. Nieuwsbrieven hebben een hele variabele frequentie, dat kan van eens per jaar tot meerdere keren per dag zijn. Dit hangt volledig af van de wensen van het bedrijf dat de mail verstuurd. Betreft nieuwsbrieven, lijkt het hoogtepunt en effectiviteit een beetje gepasseerd te zijn. Omdat bijna elk bedrijf hieraan mee is gaan doen, zijn de ontvangers steeds mondiger geworden om zich af te melden of op voorhand al niet voor aan te melden. De recente AVG wetgeving heeft hieraan ook nog toegevoegd dat het versturen van mail een stuk moeilijker is geworden omdat het aan zo veel regels en voorwaarden moet voldoen.

De mogelijkheden zijn eindeloos en per soort ingeschreven persoon/ klant. Vaak is het een heel systeem dat is afgestemd op wie jij bent. Niet helemaal persoonlijk maar wel toegespitst op de soort interactie die jij met het bedrijf had. Dus kijker, iets in winkelmand, begonnen met bestellen maar niet doorgezet, gekocht, etc etc. Deze zogenaamde marketing funnels zorgen vooral voor meer verkoop maar zijn niet altijd de beste keus voor elk bedrijf. Ze komen natuurlijk best agressief over en de ervaring die je overhoud aan het contact met een bedrijf is tegenwoordig het heilige graal.

Doe je aan online verkoop met een webwinkel dan zou ik hier zeker naar kijken maar heb je een service gericht bedrijf of lever je vooral maatwerk dan is dit voor mij niet de eerste keus uit de categorie internet marketing.

Like & deel
fb-share-icon
Tags: