Privé gebruik van Facebook is prima en kan leuk zijn maar ik wil graag het zakelijk gebruik van Facebook belichten en analyseren.

Naast een profiel op naam is het mogelijk om een pagina/locatiepagina te claimen of aan te maken. Heb je een onderneming dan raad ik ten alle tijde aan om dit te doen en de pagina in eigen beheer te hebben.

Hoe kan je de FB pagina van je bedrijf gebruiken om meer klanten of bekendheid of ….. nader in te vullen doel te bereiken? Dit kan door met regelmaat bepaalde zaken te posten op de pagina en actief betrokken te zijn met de likers van je pagina. Leidt dit tot het behalen van de gestelde doelen? Enkele jaren geleden was dit zeker het geval, op dit moment medio 2014 kan er een vraagteken bij gezet worden.

Waar ik op doel is het beheer van FB op de tijdlijn. De tijdlijn van FB wordt beheerd (lees bepaald) door FB. Door analyses van jou gedrag op FB weet FB welke interesse je hebt en welke berichten je wilt zien. Tenminste dat is wat FB vindt.

Het probleem wat hierdoor ontstaat is dat als je van een persoon of pagina volgens FB niet vaak genoeg op “leuk” klikt jij dit niet niet meer gaat zien op jouw tijdlijn.

Dit zorgt ervoor dat het hebben van veel likes op een pagina zijn waarde verliest aangezien een groot gedeelte van deze personen de berichten niet meer te zien krijgen.

Zijn hier dan geen oplossingen voor? Die zijn er wel. Dat is FB adverteren.

Dus tenzij je alleen in staat bent om berichten te plaatsen die iedereen van je likers gaat liken en becommentariëren, is het bereik van je bericht laag. Betekend dit nu dat ik aanraad om geen FB pagina te hebben of hier geen tijd aan te besteden? Nee dat betekend dit niet maar wat ik graag als tip mee wilt geven is:

Bedenk wat je wilt met een FB pagina, hoeveel tijd, geld en energie je erin steekt en trek zelf een voor jou passende conclusie.

Like & deel
fb-share-icon
Tags: